OHJEITA

TILAAMINEN

Tavoitteenamme ja konseptinamme on pitää yhteistyömme mahdollisimman helppona ja kustannustehokkaana. Jokainen tilaus- ja työprosessi on uniikki, joten se joustaa asiakkaan ja toteutuksen mukaan. Yleisesti kuitenkin yhteistyömme tapahtuu seuraavanlaisesti:

1. Yhteys

Ota yhteyttä soittamalla tai sähköpostilla ja kerro mahdollisimman paljon seuraavista seikoista:

-Toteutuksen pääviesti (tarjous, uusi tuote, tapahtuma)

-Toteutuksen julkaisualusta (fb, instagram, display-bannerit, tv…)

-Toteutuksen toivottava kesto

-Toteutuksen tekniset vaatimukset (tarvitaanko 2D/3D-animaationa, pelkkä kuva vai myös äänimaailma)

Idea/suunnitelma/käsikirjoitus. Jos mahdollista, lähetä valmis käsikirjoitus liitteenä. Jos sinulla ei ole hajuakaan toteutukesta, niin teemme halutessasi maksuttoman pikaehdotuksen mainoksen sisällöstä edellisten kohtien perusteella.

2. Tarjous

Lähetämme sinulle tarjouksen toteutuksesta.

3. Suunnitelma (tarvittaessa)

Jos tarjoukseen kuuluu suunnitelman laatiminen, lähetämme sen sinulle. Oletusarvoisesti suunnitelmaan kuuluu kirjallinen kuvaus visuaaliesta sisällöstä ja äänimaailmasta. Laajemmissa ja yksityiskohtaisemmissa tuotannoissa tehdään myös kuvallinen suunnitelma.

4. Media-aineisto

Pyydämme sinulta kyseiseen projektiin tarvittavan oman ainestosi (logot, kuvat, videot, musiikin…). Aineiston voit lähettää sähköpostin liitteenä tai haluamallasi tiedostonsiirtopalvelulla (esim. Dropbox, Wetransfer…). Voimme myös lähettää sinulle linkin, jonka taakse pääset lataamaan tiedostot. Tekniset vaatimukset aineistolle löydät sivulta aineisto-ohjeet.

5. Toteutus

Toteutamme animaation ja lähetämme sinulle tarkastettavaksi. Tämän jälkeen voit halutessasi esittää hintaan sisältyvän yhden hienosäätötoiveen, käsikirjoituksen raameissa. Hintaan sisältyvä hienosäätö koskee toteutuksen visuaalista osiota, mutta ei spiikkausta.

6. Tiedostot

Kun animaatio on hyväksytty, lähetämme animaation sovituissa videoformaateissa. Tarvittaessa lähetämme animaatiotiedoston suoraan yhteistyökumppanillesi (esim. media- ja mainostoimistot).

7. Laskutus

Projektin päätyttyä lähetämme laskun haluamallasi tavalla. Laskun voit maksaa halutessasi kuukausittaisissa osissa.

 

VINKKEJÄ SUUNNITTELUUN

Jos sinulla on tiedossa ainoastaan tuote/palvelu ja viesti, mutta ei hajuakaan miten haluat pukea sen esim. mainosspotin tai -kampanjan muotoon, niin MagicRocket suunnittelee mielellään kirjallisen ehdotuksen animaation toteutuksesta.

Alle on kerätty tehokkaan mainoksen/videosisällön tärkeimpiä ominaisuuksia. Jos haluat itse suunnitella mainoksesi tai muun visuaalisen toteutuksen, niin voit käyttää varmuudeksi alla olevaa listaa suunnitelmasi tsekkaukseen. Teemme toki jälkikäteen tarvittaessa muokkausehdotuksia suunnitelmaasi.

Mainonta ei ole hypertarkkaa tiedettä eikä ole olemassa keinoja, joilla automaattisesti tavoittaa jokaisen potentiaalisen katsojan huomion. Se miten mainos herättää huomion ja vaikuttaa katsojaan, riippuu hyvin monesta eri tekijästä, kuten mediasta, välineestä ja kohderyhmästä. Onneksi asian hahmottaminen ei ole myöskään mitään rakettitiedettä vaan tietyillä perussäännöillä saa toteutettua sisällöltään jo hyvin tehokaan mainoksen.

1. Herätä heti huomio

Mainoksen ensimmäiset sekunnit ovat kriittisimmät, jonka aikana katsojan mielenkiinto on hyvä viimeistään herättää. Markkinointikanava ratkaisee hyvin paljon, kuinka ”hyökkäävä” mainoksen on oltava jo ensisekunneista lähtien. Esimerkiksi netin videomainonnassa Jos haluaa pelata mahdollisimman riskittömästi, jo ensimmäisellä sekunnilla päälle käyvä mainos on hyvä ratkaisu pääviestin välittämiseen jokaisessa markkinointikanavassa.

2. Erotu joukosta

Media on täynnä erilaista mainontaa, joten aivan kuten arkielämässä, joukosta erotutaan tekemällä jotain hieman toisin, kuitenkin ketään loukkaamatta (24/7-mielensäpahoittajia lukuunottamatta).

3. Yksinkertaisuus

Vaikka mainoksessasi on jotain ainutlaatuista, sitä ei pidä näyttää selkeyden kustannuksella. Pidä visuaalinen maailma ja äänimaailma mahdollisimman selkeänä ilman monimutkaisia sanoja tai visuaalisia elementtejä.

4. Anna selkeä viesti

Tämä liittyy oleellisesti myös edelliseen kohtaan. Mainoksen tarkoitus on välittää tietty viesti katsojalle. Jos sen saa välitettyä jo ensisekunneilla, se on jo puoli voittoa. Tämä tietenkin riippuu viestin yksinkertaisuudesta/monimutkaisuudesta. Asetu katsojan asemaan ja pohdiskele ymärtäisitkö mainoksen sisällöstä kaiken vai yhtään mitään.

5. Sovita sisältö kestoon

Suunnitelmassasi on toteuttaa mainos, jonka viestin tavoitteena on saada lisää vierailijoita nettisivuilleisi tutustumaan tarkemmin tuotteeseesi tai palveluusi. Tällöin ei välttämättä ole tarpeellista tehdä 20 sekunnin toteutusta, vaan esim. 5 sekunnin toteutus voi hyvinkin riittää. Tämä on esimerkkitilanne, jossa legendaarinen ”less is more” pätee. Älä ole turhan jauhaja vaan tarjoa huomioarvoa, ja kunnioita katsojan aikaa kuin omaasi. Sama toimi toisinpäin. Jos viestin tavoitteena on esitellä kattavasti tuote tai palvelu ja mainoksen kestolle on varattu 5 sekuntia, niin se tuskin riittää.

6. Kehota toimimaan

Asiakas kiinnostuu tuotteesta tai palvelusta ja harkitsee ostamista ja haluaa tietää: ”miten ja mistä”. Joten kun faktat on isketty pöytään, mainoksen loppuun on hyvä lisätä toimintakehotus (call to action), esim. ”hae heti hyvin varustetuista tavarataloista”.